كاربرد قطعات آلومينيمي فورج شده در خودرو
در بيشتر طراحيهاي صنعتي، گاهي طراح با محدوديتهايي نظير وزن قطعه طراحي شده و يا برخورداري قطعه از مجموعهاي از خواص فيزيكي و مكانيكي مواجه خواهد بود. به همين دليل، طراح ميبايست با تغيير جنس قطعه براي كاهش وزن و بهكارگيري فنون ديگر، طرحي مناسب با هدف حصول به بهترين نتيجه، به وجود آورد.
فلز آلومينيم يكي از فلزات سبك با خواص مناسب فيزيكي و مكانيكي است كه هميشه مورد توجه قرار داشته است. يكي از فرايندهاي مناسب براي شكلدهي آلومينيم با هدف بهبود خواص مكانيكي و فيزيكي، فرايند فورج است.
فورج آلومينيم در بيشتر مواردي كه با محدوديت وزني مواجه هستيم و همچنين خواص مختلف تحت شرايط واقعي، نظير: مقاومت خوب در برابر خوردگي، خواص سطحي مناسب، قابليت ماشينكاري عالي و مقاومت در برابر عوامل محيطي، بهكار ميرود. امروزه، اكثر قطعات ايمني از قطعات فولادي فورج شده ساخته ميشوند و خودروها، بيشترين مصرف قطعات فورج شده را دارند.
عوامل ذكر شده و محدوديتهاي طراحي، باعث شدهاند تا قطعهسازان خودرو، بيشتر به فرايند فورج آلومينيم توجه كنند و اين فلز رفته رفته جايگزين قطعات فولادي شود. آلومينيم به دليل پوشش دادن بخش عمدهاي از انتظارات طراحان در بيشتر صنايع، دوچرخه و موتور سيكلتسازي و صنايع راهآهن، مورد توجه قرار گرفته است
برای دانلود کامل مطلب به فرمت ((WORD 2003))به لینک زیر مراجعه کنید.
اين وبلاگ جهت تامين منابع علمي و تجربي مورد نياز در موضوعيت شكلدهي و تحلیل و بررسی فرآیندهای جوشکاری و موضوعات مرتبط براي استفاده پژوهشگران، صنعتگران ودانشجويان عزيز علاقه مند به پژوهش ايجاد شده است.همه مطالب و منابع بر گرفته از آزمايشات و مطالعات تجربي مي باشد و رعايت حقوق صاحبان مقالات و تحقيقات الزامي و استفاده بدون ذكر نام منبع از آن ها در مقالات و پايان نامه ها كاري مغاير با اصول و قوانين پژوهش است.